رهبر معظم انقلاب همه ساله و در
نخستین دقایق آغاز سال نو، در پیامی به ملت شریف ایران، با تشریح اوضاع مهم سال
قبل، چارچوب کلی و افق پیش روی ملت و مسوولان جمهوری اسلامی را در سال پیشرو،
ترسیم میکنند. این سبک و سیاق نامگذاری سالها از زمان آغاز رهبری ایشان بطور
معمول برای مانیتور نمودن هدف هم برای مسوولان و هم برای مردم مشخص شده است.
نامگذاری سالها گاهی به جهت
اتفاقات سال آتی و گاهی به جهت برنامههای انجام نشده در سال گذشته و گاهی هم بر
اساس رویکردهای مشخص شده در راستای دستیابی به افق 1404 بوده است.
در تمامی این سالها تبیین شعار
سال یک هدف مشخص را دنبال نموده و آن زندهنمودن و حیات بخشیدن و رشددادن به هویت
ایرانی و اسلامی مردم و مسوولین با تمام پارامترها و معیارها و زیرشاخههای آن در
راستای اعتلای فرهنگ غنی این دو مولفه بوده است. اما مطلب مهمی که در این در مجال
به آن اشاره خواهد شد هدفگذاری مشخصی است که در سالهای اخیر و پس از سال 87 و ادامه این روند در
سال 97 صورت گرفته است.
نگاه مشخص رهبری از سال 87 بطور
دقیق و روشن بر مساله اقتصاد با تمام زوایای پیدا و پنهان آن موضوعی است که طی این
سالها ذهن تمام کارشناسان را به خود متوجه نموده است. ازسوی دیگر علاوه بر نامگذاری
و شاخص قراردادن سالها، رهبری معظم انقلاب در سال 92 با ابلاغ سیاستهای کلی
اقتصاد مقاومتی فصل مضاعفی را در راستای اهمیت بخشیدن به موضوع اقتصاد تعریف و
تبیین نمودند.
ابلاغ این سیاستها و این نامگذاریها،
از یک سو نشان از توجه ویژه رهبری به امر معیشت و اقتصاد خانوارهای ایرانی است و
از سوی دیگر به سبب وجود نقاط ضعفی است که در حوزه اقتصادی کشور به چشم میخورد.
بررسی اندیشههای راهبردی امام
خامنهای، یکی از ارزشمندترین فرصتهایی است که برای شناخت مسیر و حرکت جامعه باید
به درستی صورت پذیرد. بسط و روشن کردن ابعاد این اندیشهها، استخراج الگوها از دل
بیانات و طراحی راهکارهایی به عنوان دستورالعملهای اجرایی این الگوها، همگی از
نتایج شناخت درست اندیشههای راهبردی این رهبر الهی و بزرگ است.
تاکید رهبری بزرگوار انقلاب بر
افزایش توان اقتصادی در کشور نشان دهنده این است که جمهوری اسلامی در مسیر رشد و
توسعه اکنون به جایگاهی رسیده است که برای قدرتنمایی یک نظام دینی در سرتاسر جهان
در کنار حضور قوی در عرصههای سیاسی و اجتماعی و علمی نیاز به ساخت یک اقتصاد
اسلامی قوی دارد تا کشورهایی که ایران را الگوی خود قرار دادهاند ایران مستقل را
یک ایران مقتدر اقتصادی هم ببینند.
اکنون در سال پیشرو دغدغه کشور
باید روی موضوعی متمرکز باشد که به یقین نظام جدیدی از مدیریت تولید و مصرف کالای
داخلی در کشور را رقم خواهد زد. راز تحقق و استمرار موفقیت در زمینه شعار سال را،
باید در همدلی و اتحاد ملت و مسئولین پیدا کرد. چرا که رقابت سازنده در عرصه بینالمللی،
مستلزم بازی تیمی و ترجیح منافع ملی و اجتماعی بر منافع شخصی و حزبی است.
بنابراین کسب منافع شخصی و حزبی
در دولت اسلامی هنگامی از مقبولیت و مشروعیت لازم برخوردار است که اتحاد و انسجام
ملی و منافع و مصالح کشور بر منافع و خواستههای شخصی و جناحی ارجحیت داشته باشد و
به همدلی و اتحاد جامعه آسیبی وارد نسازد و لذا در تمام شرایط، توجه به این موضوع
یک وظیفه عمومی و همگانی تلقی میشود.
بیتردید حضور مردم در صحنههای
مختلف دفاع از دستاوردهای انقلاب و حمایت از ارکان نظام اسلامی و بیتوجهی به
شایعات اختلاف برانگیز و ناامید کننده، مصداق بارز همدلی و اتحاد به شمار میروند
و تحکیم و گسترش وحدت متقابل بین مردم و مسئولین میتواند همانند دو لبه یک قیچی،
هرگونه مانعی در مسیر حرکت کشور به سمت پیشرفت و آبادانی را بر طرف نماید.
مردم در انجام بسیاری از سیاستهای
اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، نقش عمده و در برخی از سیاستها، اصلیترین نقش را در
اجرا و شکست آن برعهده دارند. به عبارت دیگر همواره یک طرف اجرای سیاستهای دولتی،
در ابعاد مختلف، بُعد مردمی اجتماع و اقتصاد است.
سیاست اقتصاد مقاومتی و تحقق
جایگاه مردم در اقتصاد نیز از این قاعده مستثنی نیست و مطابق با تأکید مقام معظم
رهبری در سخنرانی شعار سال های اخیر، مردم نیز نقش و وظیفهای اساسی در این امر
دارند که انتظار میرود تمامی مسوولان و آحاد ملت از همه ابزارها برای حمایت از
کالای داخلی استفاده کنند و نگاه ویژهای به آن داشته باشند؛ موضوعی که مقدمه آن
به کنترل واردات و توجه ویژه به تولید برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیاز دارد.
لذا بدون هدایت مردم در راستای
رسیدن به اهداف سیاست اقتصاد مقاومتی، راهکارهای سیاستی و حمایتی دولت محکوم به
شکست خواهد بود و به جز هزینههای بسیار برای دولت، ثمرهای نخواهد داشت.
لذا دولت و نهادهای مسوول باید
از طریق فرهنگسازی سبک زندگی اسلامی و الگوی مصرف اسلامی، در جهت نهادینهکردن
مصرف کالاهای داخلی و بهبود کیفیت کالاهای داخلی گام بردارند تا هم شرایط برای
اقتصاد مقاومتی و تحقق عزم ملی مهیا شود و هم اینکه راههای عملیاتیسازی تمدن
اسلامی گسترده شود.
مبرهن است که مردم حق استفاده
از کالای باکیفیت را دارند، ولی ترجیحاً باید کالای ساخت داخل را مصرف کنند و این
امر نیازمند تحکیم نگاه علمی است، به نحوی که دست اندرکاران عرصه تولید، دولت و
دانشگاهها حلقه ارتباط صمیمی و تعامل پایداری را باید با یکدیگر داشته باشند.
زیرا صیانت از اعتبار تولید داخلی درعرصه جهانی وظیفه ملی و اسلامی است، و منافع
زودگذر نباید منفعت ملی را به خطر بیندازد.
حفظ فرهنگ اصیل ایرانی ـ
اسلامی، عمقیشدن نگاه مسوولان به مقوله خطر نامرئی هجمه فرهنگی همچنین توجه به
صدمات اقتصادی و تجاری که توسط ورود کالاهای خارجی به کشور تحمیل میشود، نیازمند
توجه و بازبینی است.
مسأله فرهنگسازی در این زمینه
امری خطیر است که مطالعه و بررسی دقیق جوانب آن، همکاری و همیاری جمعی مردم، دولت،
تولیدکنندگان و طراحان و برنامهریزان را طلب میکند و باید به خاطر داشت که فرهنگسازی
در مورد موضوعی خاص در میان آحاد جامعه کاری است موجد تلاش بسیار زیاد و خستگیناپذیر
و نباید انتظار داشت که چنین امری به سرعت اتفاق بیافتد، بلکه تمام تلاش باید
مصروف این باشد که نوع چینش پایههای این فرهنگسازی درست و دقیق صورت بگیرد تا در
درازمدت جامعه از نتایج آن بهرهمند شود.
تبدیل مصرف تولیدات داخلی در
میان مردم به یک عادت، فرهنگ و در مرتبه بالاتر یک فریضه، امری بسیار مبارک است.
به نظر میرسد مهمترین و حساسترین پل ارتباطی میان مردم و برنامهریزیان این
امر، رسانه است.
در دنیایی که مردم وابستگی
انکارناپذیری به رسانهها و آموختهها و دانستههایشان از طریق رسانهها دارند
همچنین به خاطر انتظاری که از رسانهها، به خصوص از رسانه ملی میرود و با توجه به
فرمایش امام (ره) که تلویزیون را دانشگاهی عمومی میدانستند، رسانه در تبدیل کردن
حمایت و مصرف کالای داخلی به یک عادت و فرهنگ برای مردم میتواند نقشی اصولی و
هدفمندی ایفا کند.
توجه رسانههای جمعی به موضوعات
معین موجب میشود که اهمیت آن موضوعات از نظر مردم افزایش یابد. این امری است که
رسانه را در مورد بسیج عمومی مردم درباره موضوعات مختلف قابل استفاده میکند.
بنابراین وظایف زیادی را میتوان
در باب فرهنگسازی برای مصرف تولیدات داخلی متوجه رسانه البته همراه با اقدامات و
برنامه ریزی های دولت و در نهایت مردم دانست. وظایفی که این سه باید با همکاری
متقابل در عملیشدن اهداف و همکاری با نهادهای برنامهریز پیشگام باشند.
میتوان گفت با توجه به پایبندی
مسوولان و ملت ایران به اصول و ارزشهای انقلاب اسلامی، سیاستهای خصمانه آمریکا
با کشورمان پایانی نخواهد داشت، اما آنچه اهمیت دارد این است که باید در این برهه
حساس نیز با تمام توان و ظرفیت در مقابل این سیاستهای خصمانه ایستادگی و مقاومت
کرد
.
در کنار استفاده از کلیه ظرفیتهای
دیپلماتیک برای زدودن آثار منفی و کاستن از سختی تحریمها، جذب سرمایهگذاری و
توسعه صادرات محصولات داخلی، باید در داخل کشور نیز اقدامات مقابلهای انجام شود،
که با اطمینان میتوان گفت نامگذاری سال 1397 به عنوان سال «حمایت از کالای
ایرانی» از سوی مقام معظم رهبری که نشان از درایت و هوشیاری معظمله دارد که
مسوولین نظام باید به دور از هرگونه درگیری جناحی و حزبی، از همه توان خود برای
جامه عمل پوشاندن به آنها استفاده نموده و مردم نیز باید مسوولین را در این امر،
بیش از پیش همراهی نمایند، چرا که سربلندی و موفقیت در این مسیر دشوار، نیازمند
همدلی و همکاری صمیمانه مسئولین و مردم خواهد بود.
لذا وقتی میگوییم حمایت از
کالای ایرانی، یعنی حمایت از کار ایرانی، حمایت از کارگر ایرانی، حمایت از سرمایه
ایرانی، حمایت از خدمت ایرانی، حمایت از کارخانه ایرانی، حمایت از تولید ملی،
حمایت از خانواده ایرانی، حمایت از اقتصاد ایران، حمایت از مدیریت جهادی، حمایت از
تصویر ملی و نهایتا تقویت وجهه ملی که موجب عزم و همگرایی ملی برای عبور از میدان
مین چالشهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دشمن میگردد. "پس بیایید همه با هم
کالای ایرانی مصرف کنیم."
Normal
0
false
false
false
EN-US
X-NONE
FA